Zdrowe grillowanie – zasady, które musisz poznać!

zdrowe grillowanie

Wysokie temperatury i słoneczne dni to idealne okoliczności, aby przyrządzić dla całej rodziny smaczne oraz zdrowe posiłki z grilla. Ta forma sporządzania dań w kraju nad Wisłą ma wielu zwolenników. Jednakże jej klasyczna postać nie sprzyja diecie redukcyjnej, czy też innej formie dbania o sylwetce. Jak zatem grillować, żeby serwowane potrawy były zdrowe? Sprawdź to już dziś!

Zdrowe grillowanie – właściwy sprzęt ma duże znaczenie!

Weekend majowy, czy też wakacje dzięki swej pięknej pogodzie mocno zachęcają nas do grillowania w gronie przyjaciół i rodziny. Niestety wiele potraw serwowanych w tym czasie określić można mianem ciężkostrawnych. Nie służą one wątrobie, czy też żołądkowi. Co więcej, taka forma obróbki termicznej przyczynia się także za wytwarzanie substancji rakotwórczych i toksycznych. Na szczęście my znamy kilka zasad zdrowego grillowania, które pozytywnie wpływają na stan wagi oraz kondycję całego organizmu.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na sprzęt, który będzie wykorzystywany do przygotowania poszczególnych dań. Grill elektryczny i gazowy są najlepszym, a przy tym najzdrowszym rozwiązaniem. Natomiast w przypadku klasycznego wariantu – węglowego, dużą rolę odgrywa podpałka. Obecnie zaleca się używanie ekologicznej wersji, specjalnie opracowanej w taki sposób, aby wydzielała się jak najmniejsza ilość toksyn podczas jej spalania. Nie stosuj do rozpalania starych gazet, kartonów, a nawet poszczególnych elementów drzew iglastych! Warto również pamiętać o tym, aby sprzęt, który używamy, był czysty.

Jak grillować, aby potrawy były zdrowe?

Grillowane dania są bez wątpienia ucztą dla podniebienia. Jednakże należy pamiętać, że należy odpowiednio je przygotować, aby nie były one rakotwórcze. Bezpośrednie spalanie tłuszczu przyczynia się do wydzielania się toksycznych substancji, które zdecydowanie źle wpływają na ludzkie organizmy. Dlatego bardzo ważne jest to, żeby sprzęt dobrze rozgrzać przed położeniem na ruszt mięsa, bądź warzyw. Co więcej, należy pamiętać, aby grillowanie odbywało się nad żarem, a nie bezpośrednio na ogniu. Ponadto nie wolno zapominać o tackach, czy też brytfankach, które zatrzymują na swej powierzchni wytapiający się tłuszcz. Zdrowe grillowanie charakteryzuje się również tym, że przygotowane potrawy nie są spalone, lecz zarumienione na brązowo.

Zdrowe grillowanie – jakie potrawy przygotować?

W pierwszej kolejności należy własnoręcznie zamarynować wybrane przez siebie mięso. Może być to drób czy też wieprzowina. Jednakże marynata powinna być przygotowana samodzielnie, ponieważ gotowy, sklepowy wyrób jest przede wszystkim głównym źródłem konserwantów oraz licznych wzmacniaczy smaku. Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kupiony w sklepie zamarynowany produkt spożywczy może być po prostu nieświeży. Dlatego, jeżeli chcesz zdrowo grillować mięso, przygotuj swoją własną marynatę np. z oliwy z oliwek lub ciemnego piwa oraz własnej mieszanki ziół i przypraw.

Dobrym pomysłem, jest również przygotowywanie dań z chudego mięsa, tłustych ryb, a nawet tofu. Warto zrezygnować m.in. z kiełbas, boczku czy karkówki, które są po prostu ciężkostrawne. Pamiętaj, że zdrowe grillowanie to także pyszne wegetariańskie dania z rusztu. W tym przypadku doskonale sprawdzają się np. szaszłyki z cukinii, papryki, cebuli i pieczarek delikatnie skropione oliwą, czy też grillowane sery kozie bądź owcze.

Zdrowe grillowanie – jakie dodatki wybrać?

Jak wiadomo, nie samym mięsem człowiek żyje podczas grillowania. Dodatki również wpływają na smak i atrakcyjność serwowanych posiłków. Dlatego warto samodzielnie przygotować np. sosy, które zdecydowanie wpłynią na jakość potraw. Zatem zdrowe grillowanie to również własnoręcznie przyszykowany dip oraz tzw. fit dodatki. Na talerzu powinny znaleźć się (poza mięsem) świeże warzywa, a także kiszonki pod postacią np. kapusty, ogórków, rzodkiewek czy też bobu. Warto również pamiętać, aby sól zastąpić licznymi ziołami.

Z kolei w przypadku doboru napoi, dobrą i zdrową alternatywą jest woda z dodatkiem mięty oraz cytryny, jak również własnoręcznie przygotowana lemoniada, czy też domowa mrożona herbata.

Jak widać, grillowanie może być także zdrowe, gdy odpowiednio się do tego przygotujesz. Natomiast, gdy na co dzień planujesz właściwie się odżywiać, to skorzystaj z usług profesjonalistów od żywienia np. cateringu dietetycznego Chef Box. Oferuje on bowiem 5 prawidłowo zbilansowanych posiłków na każdą porę dnia, o wyznaczonej wartości kalorycznej. Zobacz, jakie diety pudełkowe znajdują się w propozycji naszej firmy. Zamów zestaw startowy już dziś!

zdrowe grillowanie

Wybierz
Dietę dla siebie